Sprężyna zacisku hamulcowego – do czego służy?

hamulce

Zacisk hamulcowy jest urządzeniem, który bezpośrednio odpowiada za docisk klocków hamulcowych do tarczy. Montuje się go na zwrotnicy i tworzy go wiele różnych części. Aby układ hamulcowy mógł być w pełni sprawnym muszą poprawnie działać pojedyncze jego komponenty. Jeśli poszczególne elementy nie są sprawne, to także cały układ funkcjonuje nieprawidłowo, co ma bezpośrednio wpływ na skuteczność hamowania.

Zacisk hamulcowy w standardzie stanowi konstrukcję, która składa się z obudowy przytwierdzonej do wspornika. Ten natomiast jest nieruchomo przymocowany do zwrotnicy. Wspornik to miejsce, gdzie znajdują się klocki hamulcowe. Jedną z najważniejszych części zacisku hamulcowego jest tłok. Jeśli chodzi o model pływający, występuje tylko jeden tłok, a w stałym egzemplarzu widnieją dwa, które zlokalizowane są po obu stronach tarczy hamulcowej. Gdy pojawia się impuls w formie sprężenia płynu hamulcowego, tłoki zostają wprawione w ruch, które wysuwają się i wymuszają aktywność klocków.

Jeśli chodzi o stały zacisk, w dociskaniu klocka hamulcowego do tarczy bierze czynny udział też trzpień prowadzący. Ważne występujące pojedynczo elementy części stanowią różnego rodzaju sprężyny. W związku z ich prostą budową często ich waga w działaniu całej konstrukcji jest lekceważona. Należy podkreślić, że bez sprawnie pracujących sprężyn nacisk tłoka na klocki hamulcowe w zacisku pływającym nie spełniałby swojej roli. Warto zaznaczyć, że duża część tego typu komponentów jest wyposażona w sprężynowe ograniczniki między konkretnymi elementami w czasie pracy mechanizmu.

Sprężyna zacisku hamulcowego – do czego służy?

Sprężyna do zacisku hamulcowego odpowiada za utrzymywanie elementu w określonej odpowiedniej pozycji przez eliminację ruchów komponentu w odniesieniu do wspornika. To także kluczowe założenie w związku z zachowaniem prawidłowej pozycji klocka hamulcowego.

Poprzez pracę sprężyna traci swoją sprężystość, a w najbardziej skrajnych przypadkach może dojść do jej pęknięcia. Prawidłowe działanie hamulca tarczowego może odbyć się pod warunkiem, że każdy jego element jest w pełni sprawny. Wówczas może spełniać swoje funkcje. Bardzo ważny aspekt stanowi kontrola stanu sprężyny mocującej zacisk hamulcowy.

Sposób działania sprężyny zacisku hamulcowego

Głównym zadaniem sprężyny mocującej jest zachowanie zacisku hamulcowego w odpowiedniej pozycji. Dzięki temu można wykluczyć niedopuszczalne ruchy tego komponentu, które odbywają się względem wspornika. Dzięki temu także klocek hamulcowy jest umieszczony w odpowiedniej pozycji.

W trakcie pracy sprężyna zacisku hamulcowego traci swoje właściwości i sprężystość. Może to nawet doprowadzić do jej pęknięcia. Warto zaznaczyć, że wada lub brak tego niewielkiego elementu może powodować dodatkowe odgłosy, a w ostateczności doprowadzić do wcześniejszego zużycia hamulca.

Jak zamontować sprężynę do zacisku hamulcowego?

Do montażu sprężyny mocującej należy się odpowiednio przygotować. Jedną z najważniejszych czynności, jaką musimy wykonać, jest sprawdzenie tego elementu w trakcie każdej wymiany klocków hamulcowych. Należy wówczas – w zależności od potrzeby – wymienić ją na nową. Warto dodać, że w autach, które są starsze niż 48 miesięcy, producenci zalecają wymianę sprężyny zacisku hamulcowego podczas każdorazowej naprawy hamulców.

Różnica między nowym a uszkodzonym komponentem polega na poziomie jego zużycia. Do każdej wymiany należy podchodzić z wielką ostrożnością i przy zastosowaniu właściwego sprzętu. Najlepiej zrobić to w warsztacie mechanika lub w serwisie samochodowym. W innym przypadku sprężynę możemy zamontować w sposób niewłaściwy, co może mieć opłakane skutki. Lepiej przeprowadzić wymianę pod okiem profesjonalistów, co zaoszczędzi nam wiele stresu i pieniędzy, jeśli okazałoby się, że podejmując wymianę samodzielnie, zrobimy to w sposób nieprawidłowy. O ten element układu hamulcowego należy dbać i nieustannie go kontrolować, aby funkcjonował w sposób prawidłowy oraz zgodny z założeniami. Dzięki temu będziemy mogli mieć pewność, że również cały układ działa, jak należy.

Back To Top