Jak dbać o ciągnik?

traktor

Ciągnik to niezbędny element wyposażenia każdego gospodarstwa rolniczego. Tego typu maszyny ze względu na konstrukcję są przystosowanie do ciężkiej pracy, tak więc przy zachowaniu odpowiedniej konserwacji mogą służyć przez wiele lat bez większych problemów. Prawidłowe przygotowanie ciągnika do sezonu to gwarancja maksymalnie wydajnej pracy i zminimalizowanie ryzyka wystąpienia awarii. Dlatego też bez względu na niezawodność maszyny warto się upewnić, że wszystkie komponenty są sprawne i gotowe do pracy.

Ogólny przegląd ciągnika

W naszym kraju ciągniki rolnicze podlegają obowiązkowemu badaniu technicznemu w ciągu trzech lat od rejestracji pojazdu, następnie co dwa lata, a później co rok. Na stacji kontroli pojazdów specjaliści sprawdzają działanie poszczególnych komponentów, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pojazd rolniczy zostaje dopuszczony do ruchu. Każdy odpowiedzialny gospodarz robi jednak inspekcje także w swoim własnym zakresie. Powód tego jest prosty – w ciągu roku wiele złego może się wydarzyć, a co oczywiste, lepiej zapobiegać awariom niż je naprawiać.

Nawet podstawowa wzrokowa kontrola ciągnika jest w stanie ustrzec nas przed potencjalnymi wydatkami. Z reguły łatwo zauważyć nadmiernie zużyte czy zepsute części. Szczególną uwagę warto zwrócić w kierunku wężów i pasków, bo są one wykonane z gumy, która ma tendencję do uszkadzania się wraz z upływem czasu. Już pierwsze oznaki zużycia mogą nas zaniepokoić, więc dla spokoju ducha warto wymienić podejrzany element. Przy inspekcji warto także dość dokładnie przyjrzeć się oświetleniu ciągnika. Problemy ze światłami w nocy mogą naprawdę uprzykrzyć życie, a nawet potencjalnie powodować niebezpieczeństwo na drodze. Dlatego też lepiej jak najszybciej wyeliminować problemy z elektrycznością. Niedziałające światło to zazwyczaj wina przepalonej żarówki lub spalonego bezpiecznika. Wystarczy wymienić uszkodzoną część i wszystko będzie działało jak dawniej.

Płyny eksploatacyjne i akumulator

Pierwszym i najważniejszym płynem jest olej silnikowy. To on zabezpiecza maszynę przed wysoką temperaturą i dba o to, aby części nie zużywały się zbyt szybko. Jego rola w pracy silnika jest nieoceniona, dlatego też nie wolno dopuścić do sytuacji, gdy jego poziom jest zbyt niski. Warto więc regularnie sprawdzać poziom oleju za pomocą wskaźnika. Jeżeli płyn znajduję się poniżej minimum, to czym prędzej powinniśmy dolać olej zgodny z parametrami opisanymi w instrukcji obsługi. W kwestii wymiany oleju silnikowego również powinniśmy polegać na tym dokumencie, bo wiele zależy od modelu ciągnika. W przypadku starszych maszyn będzie to około 200 motogodzin, a te nowsze mogą pracować nawet 800 pomiędzy zmianą.

Do płynów eksploatacyjnych należy także płyn chłodniczy i on również podlega okresowej wymianie. Warto zaznaczyć, że całkowicie normalne są jego niewielkie ubytki, które okazjonalnie należy uzupełniać. Płyn hydrauliczny jest dość trudny do samodzielnej wymiany, a co za tym idzie w większości przypadków powinien zająć się tym profesjonalista. Częstotliwość jego wymiany opisana jest w instrukcji obsługi.

Jeżeli ciągnik miał dłuższą przerwę w pracy, to bardzo możliwe, że poziom naładowania akumulatora jest niski. W takiej sytuacji należy podłączyć prostownik i naładować go do pełna. Możliwe jest także, że akumulator w wyniku długiej eksploatacji stracił swoją sprawność. W takim przypadku konieczna jest jego wymiana, bo jazda ze słabą baterią może prowadzić nawet do awarii alternatora. Podczas sprawdzania stanu akumulatora warto sprawdzić połączenia elektryczne i jeżeli jest to potrzebne, dokładnie wyczyścić klemy.

Opony do ciągników

Opony do ciągników tłumią wibracje i wstrząsy, dzięki czemu efektywnie chronią zawieszenie ciągnika, a także wpływają na bezpieczeństwo podczas wykonywania prac rolniczych. Często jednak są pomijane podczas przeglądów, co jest dużym błędem. Warto regularnie sprawdzać stan ich ciśnienia miernikiem i porównywać go z wartością zapisaną na oponie. Długotrwała jazda z niedopompowanym ogumieniem oznacza jego szybsze zużycie, a także większe spalanie paliwa. Opony do ciągników powinny być także sprawdzane pod kątem potencjalnych uszkodzeń. Tym samym, jeśli zauważymy uszkodzenia mechaniczne, deformacje czy oznaki znacznego zużycia, powinniśmy rozważyć wymianę jednej lub kilku opon. Taka inwestycja pozwala nam uniknąć zagrożenia związanego z przebiciem lub całkowitym rozerwaniem ogumienia.

Back To Top